 - 1. L'Orde dels Dominicans, formalment conegut com l'Orde dels Predicadors (Ordo Praedicatorum), va ser establert a principis del segle XIII per Sant Domènec de Guzmán en resposta a la creixent onada d'heretgia a Europa, en particular l'heretgia albigesa al sud de França. Aquest moviment religiós, que va plantejar reptes significatius als ensenyaments catòlics ortodoxos, va emfatitzar el dualisme i va rebutjar el món material com a malvat, guanyant-se un nombre considerable de seguidors entre la població rural. Davant d'aquestes amenaces, els dominicans van assumir el doble paper de predicadors i inquisidors, aprofitant la seva dedicació a l'aprenentatge i l'erudició teològica per combatre les creences herètiques. A diferència dels mètodes més infames de la Inquisició que es desenvoluparien més tard, els primers dominicans van defensar un enfocament pastoral, emprant l'eloqüència en la predicació i participant en el diàleg per convertir els heretges a la fe catòlica. Sovint van ser vistos com l'eix vertebrador intel·lectual de l'Església durant aquest temps tumultuós, ja que van defensar una formació acadèmica rigorosa per als seus membres i van establir escoles que es van convertir en centres d'educació teològica. El compromís dels dominics amb la fe i la raó els va permetre articular una resposta reflexiva a les heretgies, i van contribuir al desenvolupament de la doctrina de l'església a través de les seves disputes i escrits. La seva influència es va estendre per tota Europa i van tenir un paper clau en diverses inquisicions. Mentre que els mètodes per combatre l'heretgia van evolucionar al llarg dels segles, l'Orde Dominicà va romandre a l'avantguarda dels esforços de l'Església per guiar els fidels i protegir la integritat dels ensenyaments cristians, equilibrant les seves activitats acadèmiques amb un zel per l'evangelització en un món ple de confusió espiritual.
En quin any es va fundar l'Orde dels Dominicans?
A) 1220 B) 1206 C) 1216 D) 1234
- 2. Qui va fundar l'Ordre Dominicà?
A) Sant Tomàs d'Aquino B) Sant Francesc C) Sant Agustí D) Sant Domènec
- 3. Quin és el nom oficial de l'Orde Dominicà?
A) Ordre de Predicadors B) Ordre dels Benedictins C) Ordre dels Frares Menors D) Ordre dels Cistercencs
- 4. Quin Papa va aprovar oficialment l'Orde Dominicà?
A) Papa Lleó X B) Papa Gregori IX C) Papa Innocenci III D) Papa Honori III
- 5. Quina eina important van utilitzar els dominics en la lluita contra l'heretgia?
A) Reforma monàstica B) concilis ecumènics C) Croades D) Inquisició
- 6. Contra quin grup herètic va lluitar especialment l'Orde Dominicà?
A) Arians B) Pelagians C) Gnòstics D) Albigesos
- 7. En quin país va establir per primera vegada una presència significativa l'Orde Dominicà?
A) Itàlia B) Alemanya C) França D) Espanya
- 8. Quin és el lema de l'Orde Dominicà?
A) Càritas (Organització Benèfica) B) Pax (Pau) C) Veritat (Veritat) D) Fides (Fe)
- 9. Quina importància té el Rosari per als dominics?
A) Exclusiu per a altres comandes B) Promogut per Sant Domènec com a eina d'oració C) Un símbol de riquesa D) Només s'utilitza en litúrgies formals
- 10. Quina branca de l'Orde Dominicà se centra més en la vida contemplativa?
A) Dominicans seculars B) Monges Dominicanes C) Frares Dominics D) Dominicans laics
- 11. De quin mètode teològic van promoure els dominics?
A) Misticisme B) Racionalisme C) Romanticisme D) Escolàstica
- 12. Quina era la missió principal de l'Orde Dominicà?
A) Control polític B) Conquesta militar C) Agricultura D) Predicació i ensenyament
- 13. Quin va ser el paper de la Inquisició en relació amb els dominicans?
A) Van ignorar la Inquisició B) Es van oposar a la Inquisició C) Van fundar la Inquisició D) Eren inquisidors destacats
- 14. Contra què lluitaven principalment els dominicans?
A) Heretgia B) Pobresa C) Ignorància D) Corrupció
- 15. En quina regió d'Amèrica van estar actius els missioners dominics?
A) Grans Planes B) Pacífic Nord-oest C) Carib D) Nova Anglaterra
- 16. Quin sant és conegut pels seus escrits contra l'heretgia dins del context dominicà?
A) Sant Tomàs d'Aquino B) Sant Francesc C) Sant Joan de la Creu D) Sant Agustí
- 17. Quina heretgia va ser combatuda pels dominics a l'Edat Mitjana?
A) Pelagianisme B) Gnosticisme C) arianisme D) Catarisme
- 18. On es troba la seu de l'Orde Dominicà?
A) París B) Roma C) Sevilla D) Lisboa
- 19. De què deriva el terme "dominicà"?
A) De la jerarquia de l'Església Catòlica B) D'una figura històrica no relacionada amb l'ordre C) Del nom de Sant Domènec D) De la paraula llatina per a 'heretge'
- 20. Quin paper va tenir l'Orde Dominicà a les universitats?
A) Es va oposar a l'escolàstica B) Només promovia l'educació religiosa C) Accés restringit al coneixement D) Educació facilitada
- 21. Com s'anomenen els membres de l'Orde Dominicà?
A) dominicans B) Jesuïtes C) Benedictins D) Franciscans
- 22. Quina escola filosòfica s'associa amb el pensament dominicà?
A) Nominalisme B) Tomisme C) Empirisme D) Realisme
- 23. En quin segle es va fundar l'Orde dels Dominicans?
A) segle XIV B) segle XIII C) segle XV D) segle XII
- 24. Quin tipus d'espiritualitat destaquen els dominicans?
A) Només ascètic B) Actiu sense contemplacions C) Estrictament contemplatiu D) Contemplatiu i actiu
- 25. A més de l'heretgia, quins altres problemes van abordar els dominics?
A) polítiques econòmiques B) Desenvolupament agrícola C) expressió artística D) Reforma moral
- 26. Per quina innovació educativa eren coneguts els dominicans?
A) Creació de biblioteques B) Escriure partitures musicals C) Establir universitats D) Traducció de textos
|