- 1. La química nuclear és la branca de la química que estudia les propietats químiques i físiques dels elements, influenciades pels canvis en l'estructura dels nuclis atòmics. Aquesta disciplina s'ocupa de processos com les reaccions nuclears, la desintegració radioactiva i les transmutacions nuclears, que impliquen la ruptura o la formació d'enllaços atòmics dins dels nuclis. L'estudi de la química nuclear té aplicacions en diversos camps, com la producció d'energia, la medicina nuclear, la monitorització ambiental i la ciència dels materials. En comprendre el comportament dels nuclis atòmics i les seves interaccions, els investigadors poden desenvolupar noves tecnologies i tractaments que beneficien a la societat, alhora que aborden els riscos associats als materials nuclears.
Quin és el resultat de la desintegració beta?
A) Emissió d'un nucli d'hèli B) Conversió d'un neutró en un protó C) Divisió d'un nucli en dos nuclis més petits D) Formació d'un element més pesant
- 2. Quin és el procés pel qual dos nuclis atòmics es combinen per formar un nucli més pesant?
A) Fissió nuclear B) Fusió nuclear C) Desintegració alfa D) Desintegració radioactiva
- 3. Quin element es forma durant la desintegració beta del carboni-14?
A) Nitrogen-14 B) Oxigen-16 C) Beril·li-8 D) Liti-7
- 4. Quin és el procés pel qual un nucli atòmic inestable perd energia emetent radiació?
A) Desintegració alfa B) Fissió nuclear C) Fusió nuclear D) Desintegració radioactiva
- 5. Què és una reacció en cadena en un reactor nuclear?
A) Una sèrie d'esissions nuclears que es manté per si sola. B) Una sèrie de fusions nuclears. C) Una cadena de desintegració d'isòtops. D) Un augment de la taxa de desintegració radioactiva.
- 6. Com s'anomena el procés en què un nucli captura un electró i emet un neutrí?
A) Captura d'un neutrí B) Captura d'un electró C) Emissió d'un protó D) Emissió d'un electró
- 7. Quin és el procés pel qual un àtom radioactiu perd energia emetent una partícula o un fotó?
A) Fusió B) Desintegració C) Emissió D) Consolidació
- 8. Quin és el procés pel qual un nucli perd energia emetent una partícula beta?
A) Desintegració alfa B) Desintegració gamma C) Desintegració del neutró D) Desintegració beta
- 9. De què està compost el nucli d'un àtom?
A) Protó i neutrons B) Isòtops C) Fotons D) Electrons
- 10. Quin element s'utilitza habitualment com a combustible en els reactors nuclears?
A) Carboni B) Hidrogen C) Urani D) Plata
- 11. Com es calcula l'energia alliberada en una reacció nuclear?
A) Dividint la massa per la velocitat de la llum B) Mitjançant l'equació d'Einstein E=mc² C) Mesurant el nivell de radiació D) Utilitzant la constant d'Avogadro
- 12. Quin isòtop radioactiu s'utilitza en la datació per carboni?
A) Carboni-14 B) Tori-232 C) Potassi-40 D) Urani-235
- 13. Quin tipus de radiació està composta per fotons d'alta energia?
A) Radiació gamma B) Radiació alfa C) Radiació de neutrons D) Radiació beta
- 14. Quin terme s'utilitza per descriure un material que redueix la velocitat dels neutrons en un reactor nuclear?
A) Absorbidor B) Accelerador C) Moderador D) Catalitzador
- 15. Quin científic va descobrir el concepte de reaccions nuclears?
A) Marie Curie B) Ernest Rutherford C) Albert Einstein D) Niels Bohr
- 16. Com es denomina el temps que necessita una substància radioactiva per desintegrar-se fins a la meitat de la seva quantitat original?
A) Taxa de desintegració B) Període de radiació C) Temps de quart de vida D) Temps de semidesintegració
|